Da je ljepota subjektivna stvar, poznata je stvar. Promjene u standardima ljepote mijenjali su se kroz desetljeća, a oblikovali su ih kulturni, socijalni i ekonomski faktori. Pedesetih godina prošlog stoljeća poželjna je bila figura pješčanog sata, jaka šminka i valovita kosa, a primjer “it” žene tog vremena svakako je Marilyn Monroe. Šezdesetih je scenom “drmala” Twiggy. Obline su nestale, žene su postale mršavije, a naglasak je bio na dugim nogama i blijedoj puti. No nikada modeli nisu izazvali takvu pozornost kao oni devedesetih. Linda Evangelista, Cindy Crawford, Naomi Campbell, Christy Turlington, Tatjana Patitz i danas se smatraju najljepšim ženama koje su hodale modnom pistom jer su bile nadrealno prirodno lijepe. Tih godina top manekenka morala je biti vitka, tankog struka, visokih jagodica, besprijekorne kože, malog nosa, a poželjne su bile obline. Prirodne, ne ove današnje. Na njihovu popularnost utjecali su i mediji, pogotovo časopisi, ali i glazba pa se do danas danas pamti legendarni spot Georgea Michaela za pjesmu Freedom.

Linda Evangelista u doba najveće slave nije se dizala iz kreveta za manje od 10.000 dolara

– Devedesetih se dogodio skup nezaboravnih supermodela, ali nikako ih ne bi svrstala samo u kategoriju lijepe. One su bile izuzetno atraktivne, moćne, samouvjerene djevojke, koje su znale osvojiti dizajnere, modne urednike i modni svijet. Je li za to najviše zaslužna Eileen Ford, koja je prva stvorila svoju “obitelj“ modela, a zatim su slijedila uobičajena kopiranja? Ne znam. No poznavajući njezin sistem rada što sam doživjela u nekoliko navrata, vidim ju negdje kao začetnicu trenda – objašnjava naša najpoznatija modna agentica Tihana Harapin Zalepugin.

Pojavom Kate Moss, koja je izazvala revoluciju na modnoj sceni prednost se davala, kako su mnogi to nazivali “heroin chicu” – mršavom i ispijenom izgledu. Žene s jačim bedrima ili stražnjicom na pisti tada su bile “out”, a Britanka unatoč tomu što je visoka 170 centimetara, uspjela je osvojiti modni vrh.
– Njezino lice je neponovljivo. Ona je pred kamerom govorila i još govori sve ono što su modni eksperti željeli pročitati. Nikako nije ‘’heroin chic“, ali nažalost prepoznatljivija je postala po razuzdanom životu. Mnoge djevojke koje zbog visine ne primim u agenciju ljutito mi odgovore: ali kako Kate može? Ne vide moć koju ona ima u svom izrazu, a one nemaju – ističe Tihana.

Kate Moss bila je zaštitno lice za seksi rublje Kim Kardashian (Foto: Skims)

Danas se situacija drastično promijenila I to porastom potražnje za estetskom kirurgijom. Prenaglašene oblijne, mačkaste oči, pune usne imperativ su ako želite postati Instagram zvijezda. S druge strane, na modnoj pisti, nestale su manekenke komercijalne ljepote jer traži se sve što je neobično – XXL modeli, krivi zubi pa i dječačka građa tijela stoga često izgleda kako su žene postali muškarci, a muškarci žene.

– Miješanje spolova na pisti ili angažman nesavršenih modela je izraz demokratičnosti i zaista je bitno da imaš zanimljivost, a ne pustu ljepotu. Modna pista i miss pista nikako nisu isto. Moram priznati da sam se i mentalno prilagodila novim zahtjevima modnog tržišta i nikako ne angažiram djevojku, koja je samo lijepa. Uputim ju na izbore Miss Hrvatske ili Miss Universe – zavisi o procjeni jer se i oni razlikuju. Zapravo bih sve kategorizirala u 3 smjera: modeling, koji ne dopušta intervencije na licu, miss, koja može kod plastičara i eventualno korigirati neke dijelove tijela i Instagram zvijezde, koje su definitivno rijetko ono što jesu, a time nažalost mladim djevojkama postaju pogrešan uzor – smatra Tihana. Dodaje kako su ekstremi dobrodošli, bilo da privuku pažnju ili da se bore za ravnopravnost.
– S jedne strane potiče se gubljenje kilograma i sve je puno idealnih dijeta, a s druge želimo XXXL tijela vidjeti na modnim stranicama. To je licemjerno i zato glasam za umjerenost – ističe modna agentica.

Fani Čapalija i danas snima modne kampanje (Foto: Matea Smolčić Senčar/DeLight kampanja)

S promjenama nema problema ni bivša najljepša Europljanka i bivša Miss Hrvatske, Fani Čapalija.
– Kriteriji ljepote mijenjaju se jer je i sama moda podložna promjenama. Pozdravljam prihvaćanje različitosti i sviđa mi se samouvjerenost mladih dok pokušavaju naći mjesto pod često okrutnim suncem modnog svijeta – ističe Fani dodajući kako su na to utjecale društvene mreže jer nešto što je nekada bilo neprihvatljivo, danas je poželjno i obrnuto. Kao ekstremna mršavost i debljina.
– Oboje je nezdravo. Protiv svega sam što je ekstremno i ugrožava zdravlje, a ljepota za mene znači osjećati se ugodno u svojoj koži neovisno o konfekcijskom broju, činjenici da kao djevojka želite izgledati kao dečko ili nešto treće – smatra Fani.

Dolazak interneta i društvenih medija donio je platformu na kojoj su se pojavili novi glasnici ljepote – influenceri, koji kroz autentične priče potiču ljude da prihvate i osnažuju sebe. Ali što reći na pojavu AI modela? Prošle godine na Tjednu mode u New Yorku prošetao je AI model. To je osoba koji ne postoji, ali šeće pistom u virtualnoj odjeći. Ovakve “manekenke” postale su sve traženije u modnom svijetu, a na društvenim mrežama imaju milijune followera. Brendovi poput Diora, Louisa Vuittona i Nikea već ih odavno koriste u biznis modelu. Je li to kraj jedne modne ere, pokazat će vrijeme jer ono što se nekad smatralo neophodnim za ljepotu danas je zapravo prihvaćanje individualnosti i različitosti.
– Nadam se da ćemo ipak još dugo modu gledati na stvarnim osobama. Nisam oduševljena takvim modernim izazovima. Dajte mi da radim – zaključila je Tihana.