Matija Dedić s pet godina svirao je klasiku, školovao se u Grazu, a nakon povratka u Hrvatsku postao je jedan od najistaknutijih predstavnika jazz scene. Njegova smrt u 53. godini šokirala je javnost. Posljednji koncert imao je 11. svibnja u zagrebačkom SC-u gdje je sedam pjevačica izvodilo svoje pjesme i Arsenove klasike. Tada je nastupila i Matijina kći Lu, a u publici je sjedila Gabi Novak. Diva, koja je za života ostala bez supruga i sina. Ovaj intervju Matija Dedić dao je radijskom uredniku i voditelju Zlatku Turkalju Turkiju za HDU projekt ‘Diskografska spajalica’

ODLAZAK U GRAZ JE BIO NOVI POČETAK

Na sceni si više od 30 godina. Svaki glazbenik kojem je stalo do umjetničkog pristupa želi te u timu, na snimkama albuma i kao gosta na gala-koncertima.

Da, više od 30 godina, ali rekao bih od nove ere jer uzimam odlazak u Graz kao novi početak. Ako gledamo koliko se bavim glazbom, onda je više od 40 godina jer sam s pet godina krenuo u glazbenu školu.

Je li u današnjoj glazbenoj ponudi i potražnji teško biti jazz-glazbenik?

Odrastao sam i postavljao se u boljim vremenima u duhovnom i ekonomskom smislu. Ove nove generacije (možda talentiranije od nas) nemaju tu sreću. Jazz mi je najveća ljubav, ali bio sam otvoren i za druge suradnje: od Gibe, Tamare Obrovac, Predina…
Oni mi donose stalan posao jer sam se potrudio biti ‘all around pijanist’. Kao glazbenik ne živim samo od jazza. Smatrao sam da mogu dati više u tome što ću proizvesti sam, nego biti milijarditi pijanist, koji će reinterpretirati klasično štivo. Odlazak u Graz bila je dobra odluka kako bi ispekao zanat. Nakon šest godina sam se vratio i snimio ‘Octopussy’, kojim je započeo rad Matija Dedić Trija.

Matija Dedić i kći Lu s 21 godinom započeli su svoju karijeru (Foto: Bojan Zibar)
Matija Dedić i kći Lu s 21 godinom započeli su svoju karijeru (Foto: Bojan Zibar)
SVIRAO JE NA ULICI I ŽIVIO U 20 ‘KVADRATA’

Što si od Arsena prvo zavolio? Koje glazbeno djelo?

Rastao sam uz tu glazbu. Pozornost su mi privukli albumi ‘Svjedoci priče’ i ‘Provincija’. Sve je to došlo kad mi je klasika počinjala biti sa strane i kad sam istraživao ploče u stanu. Došao sam do one Keitha Jarretta. Kružila je od Darka Glavana i Dražena Vrdoljaka, a završila kod Arsena. Na njoj sam čuo spoj nekoga kao što sam ja. Europljanin, koji dolazi iz klasike, a zaljubio se u američku kulturu. Tada sam odlučio otići u Graz.

 U Grazu si studirao na Jazz akademiji, ali što si odvojen od obitelji tamo naučio?

Znali su da stiže sin Gabi i Arsena. Želio sam proći sve čega sam možda bio lišen. Živjelo se u 20 ‘kvadrata’, svirao sam na ulici, svadbama i vježbao kao konj. U školi smo imali profesore kapitalce i tamo je bilo najbolje. Htio sam proći taj put kao pravi muzičar kako se ne bi pričalo da sam nešto dobio. Da ne bi bilo da su mi početne pozicije zbog roditelja bile lakše. Želio sam biti kao najnormalniji svijet, skroman. Tako sam i živio.

Matija Dedić dobitnik je 25 nagrada Porin, a njih pet dobio je za album 'Matija svira Arsena' (Foto: Zlatko Turkalj)
Matija Dedić dobitnik je 25 nagrada Porin, a njih pet dobio je za album ‘Matija svira Arsena’ (Foto: Zlatko Turkalj)
IMAO JE POPULARNE RODITELJE, ALI USPIO JE SAM

Koliko je popularnost roditelja bila otežavajuća okolnost? Od tebe se očekivalo da budeš odličan kako ti nitko ne bi mogao spočitavati talent i uspjeh.

Imao sam drage, popularne i opusom vrijedne roditelje, kojima su se vrata otvarala na spomen imena. Te početne pozicije ne negiram i to je moja sreća. Od 2002., kad sam na Montreux Jazz Festivalu od 400 prijavljenih ušao u polufinale, Dedić prvi put nije postojao. To je bio uspjeh. Mislim da s ovih prostora u kategoriji za pijaniste do 30 godina, nitko nije ostvario. Stvari su se počele rolati. Svirao sam od Afrike, Argentine do Europe. Prigrlili su me najbolji: Majstorović, Levačić, Križić, Fidri. Ušao sam u bend Tamare Obrovac, upoznao Marinu, rodila se Lu. Živimo u blaženom regionu, kako ga zovu. Moramo biti sretni jer je vani za rezultate, trud i splet okolnosti, sto puta veći.

NJIH 16 NE MOGU ZABORAVITI

Objavio si album ‘Ladies’. Kako je došlo do ideje da na njemu gostuje 16 pjevačica?

U studiju mog školskog prijatelja Silvija Pasarića na zidu su uokvireni albumi koje sam kod njega snimio s cca dva milijuna pjevačica. Njih 16 su izabrane jer sam s njima najviše nastupao. S Tamarom sam počeo 1997., s Lidijom Bajuk i Divasicama 1998… Naši nastupi su puno više od nastupa. To nas je povezalo i tako sam ih najbolje mogao upoznati. Ne mogu ih zaboraviti do kraja života. Na albumu su moja majka i Lu. Tu su još Sara Renar, Tena Vodopija, Lana Janjanin, Ivana i Marija Husar, Vesna Pisarović, Lidija Bajuk, Maja Vučić i Gita Hajdarhodžić, Remi i Lea Dekleva… Što se tiče pjesme “Za tebe” (snimile su je Maja Vučić i kći Gita), moram reći da je Gita, inače solistica u Zvjezdicama, kvalitetom na takvoj razini da je treba poslati u Ameriku. Ona je ultra mega talent.

Na posljednjem koncertu sredinom svibnja nastupio je s kćeri, a Gabi je bila u publici (Foto: Bojan Zibar)
TINA JE POSEBNA, A S IVANOM SAM NAJVIŠE NASTUPAO

U zagrebačkom SC-u 11. svibnja 2025. na “Ladies live” nastupila je i Josipa Lisac.

Hvala joj što je pristala, a i njezin početak bio je s pjesmom moga pokojnog oca ‘Što me čini sretnom’. Josipa nas je počastila za sva vremena koncertom u kući umjetnosti Arsen u Šibeniku. I ono što je bitno za Lu, koja fino korača na sceni, kad ju je Josipa vidjela na Dori, poželjela je da joj bude gošća na koncertu. To je velika gesta drage Josipe, a Lu je bila izvan sebe, što je normalno.

Nevjerojatan je podatak, ali ovo je prva službena suradnja tebe i Josipe Lisac.

Točno. Često imamo dugotrajne telefonske razgovore. Josipa je divna, podržava mlade, posjećuje koncerte kolega. Ona bi trebala biti uzor kolegicama. Drago mi je da je pristala doći na koncert ‘Ladies Live’. To sam očekivao.

Nastupile su i Ivana Husar, Tina Vukov, Mia Dimšić, Antonela Doko, tvoja Lu...

Tina mora biti uz mene. Doveo sam je s 13 godina kod Boška Petrovića u BP klub i 2004. s njom bio na Dori. Pjevala je ‘Tuga dolazi kasnije’. Ona je specifična i moj otac ju je volio i govorio da je posebna. Uspjela je do 20 godine snimiti album i imati tri hita. S Ivanom Husar sam najviše nastupao. Znamo se od 1998. kada je bila u grupi Divas.

Lu je vodio na nastupe kako bi se sama uvjerila kakav je život glazbenika (Foto: Bojan Zibar)
LU JE KAO I MATIJA KARIJERU POČELA S 21 GODINOM

Kao otac kako gledaš na karijeru svoje Lu? Koliko joj sugeriraš?

Glazbeni dio radi sama. Otac mi je bio kantautor, a majka jedna od najboljih na ovim prostorima svih vremena. Dolazim iz klasike, ali sam se zaljubio u američku kulturu i otišao studirati jazz. Podržavam je.

Puštaš da radi sama ili sugeriraš?

Apsolutno puštam i ona ne dozvoljava da nešto sugeriram.
 
Je li takav bio i Matija?

(smijeh) Važno je da sama vidi kako to izgleda, backstage, putovanja, smještaj ovakav-onakav, tonske probe, upoznavanje kolega. Zato ide sa mnom na koncerte. Poklapa se da je s karijerom krenula u 21. godini kao i ja