Luksuzna vjenčanja u Hrvatskoj bila su u odnosu na danas ”prosječna”. Na vrhu liste najskupljih i danas je ono Nikoline Pišek i pokojnog Vidoja Ristovića u Francuskoj, koje je stajalo oko 340.000 eura. No to je ništa naspram onog tadašnjeg princa Charlesa i princeze Diane od 103 milijuna eura. Situacija je danas drugačija. Hrvatska, pogotovo Dubrovnik, postali su centar svijeta za biznismene, šeikove, celebritije, koji su taj dan u godini željeli proslaviti upravo u jednoj od najpoželjnijih svjetskih destinacija.

DUBROVNIK JE NAJTRAŽENIJI I MEĐU MLADIMA
Luksuzna industrija vjenčanja ‘teška’ je 280 milijardi eura, a Amerika i Indija apsolutne su vladarice liste zemalja, koje najviše troše na ceremonije. Samo za primjer, vjenčanje s najvećim brojem gostiju organizirala je upravo u Indiji 1995. godine bivša ministrica i filmska zvijezda Jayalalitha Jayaram, a pozvala je nevjerojatnih 150.000 gostiju. Iako Hrvatska nije na vrhu, luksuzna vjenčanja itekako su tražena.
Da je Dubrovnik atraktivna destinacija za bogate pisao je 2020. britanski The Sun, koji ga je uvrstio na osmo mjesto najboljih destinacija za vjenčanja. Magazin Forbes također je 2023. objavio tekst o novim trendovima u industriji vjenčanja i istraživanje je pokazalo kako je upravo Dubrovnik najtraženija destinacija među mlađim generacijama za medeni mjesec. Kako organizirati takvo vjenčanje u Dubrovniku, koliko su klijenti zahtjevni te hoće li ova regija postati obavezna destinacija za bogataše, otkrila nam je Ines Nanić, vlasnica agencije za luksuzne evente ‘Dubrovnik events’

DO DANAS JE ODRADILA VIŠE OD 500 EVENATA
Iz Virovitice je došla studirati u Dubrovnik, no odrađena praksa u Americi za luksuzne hotelske lance pokrenula je ideju o otvaranju agencije. Nakon fakulteta radila je kao voditeljica restorana u tada najnovijem i najluksuznijem dubrovačkom kategorniku gdje je nakon godine dana promovirana u voditeljicu prodaje banketnog odjela, kada je i započela priča s vjenčanjima. Kad je stekla iskustvo sa suprugom Marinom je 2008. godine otvorila agenciju za organizaciju vjenčanja i evente. Dugoročni cilj je bilo je usluživati luksuzno tržište, no tek nakon šest godina sve se promijenilo kada je organizirala nekoliko iznimno luksuznih libanonskih i američkih vjenčanja. Za vrijeme COVID-a poslovanje je bilo na nuli, no zato je prošla godina bila rekordna za celebrity vjenčanja i evente. Do danas je Ines odradila više od 500 evenata između ostalog vjenčanja poznatih košarkaša Ante Tomića, Jusufa Nurkića, Bojana Bogdanovića pa i ono Srđana Đokovića, brata najboljeg svjetskog tenisača iz Srbije, Novaka Đokovića.
– Na poziv kolegice iz Crne Gore uskočila sam u organizaciju tog vjenčanja, koje je bilo za 10 dana. Iako je rok bio kratak, vjenčanje je bilo prekrasno uz 70-ak ljudi. Kad je klijent razuman i pristojan, sve je lako. Bilo je to ugodno iskustvo i nismo imali osjećaj manje vrijednosti – iskrena je Ines.


TRAŽE SE PRIVATNI OTOCI GDJE SVAKI GOST IMA VILU
No što je zapravo luksuzno vjenčanje i mora li uvijek biti beskrajno skupo? Naravno, mora, ali isto tako mnoge stvari poput živog cvijeća, mogu se zamijeniti cvjetnim instalacijama, a ako to nije dovoljno luksuzno onda se najviše pažnje posvećuje detaljima poput dekora. Naravno od svile. Ali ne bilo kakve već one ručno rađene, koju iz Japana naručuje Donatella Versace za svoj brend. To je luksuz. Kao i lokacija na kojoj će se vjenčanje održati jer uvijek se bira ona koju je teško dobiti. Poželjni su i privatni otoci gdje svaki gost ima vilu s batlerom, a traženi su i kruzeri na kojem svaki uzvanik ima dvije kabine, jednu za spavanje, drugu za prtljagu jer u krugovima bogatih, to se smatra luksuzom.
ZA LUKSUZ SE PLAĆA 1500 EURA PO OSOBI
Ines ističe kako su joj više od 90% klijenata stranci ili oni s područja bivše Jugoslavije, koji žive u inozemstvu. U zadnjih nekoliko godina većinom radi s Amerikancima jer im je Europa jako napeta, a mi možemo biti sretni jer nije samo Italija ta država idealna za luksuzno vjenčanje. Ljudi iz inozemstva su izvrsni klijenti jer cijene našu uslugu i spremni su potrošiti više nego prosječni europski klijent, a najčešće je riječ o biznismenima.
– Najekskluzivnija lokacija je tvrđava Lovrjenac, koja pruža privatnost. Najam je u prosjeku 8000 eura dnevno i iako su mnogi tražili, nije je moguće zatvoriti na cijeli dan pa je izazovno unositi i iznositi inventar i dekor iz nekoliko šlepera dok u isto vrijeme kroz ista, jedina vrata, ulaze i izlaze horde turista. Tu je i Muzej Moderne Umjetnosti (Dubrovačka MOMA), čija terasa je jedina dubrovačka lokacija koja je komercijalizirana za vjenčanja, a s koje se pruža pogled na Grad. Spomenula bih i Višnjicu, jedinu privatnu lokaciju od navedenih sa spektakularnim pogledom na Lokrum i Grad. Prednost je što je dovoljno daleko da vjenčanje traje duže nego na standardnim lokacijama i cijena je ista kao i za prethodne – ističe Ines.
HRVATI CIJENE PRIVATNOST I DALEKE DESTINACIJE
Hrvati u prosjeku ne troše toliko na luksuzna vjenčanja ili se često zbog privatnosti žene na dalekim destinacijama u društvu kumova, obitelji i bliskih prijatelja. Tako prosječno vjenčanje, kada se napravi presjek, bez smještaja, letova, odjeće i slično, znači svadbena večera, piće cijelu noć, najmovi lokacija, dekor, iznajmljeni inventar, foto i video, šminka, frizura, glazba kreće se od 500 eura po osobi, a ono luksuzno od 1500 eura. Ako je u prosjeku stotinjak gostiju na luksuznom vjenčanju, kada se dodaju smještaj, letovi, konačan iznos broji se u milijunima eura.

ZBOG FRIZURE ODUSTALI OD SPUŠTANJA HELIKOPTEROM
Organizirati vjenčanje za bogatog klijenta nije jednostavno i pripreme počinju godinu dana ranije. Organizatori se prvo upoznaju s klijentom preko video poziva i onda se s obzirom na želje slaže nekoliko scenarija i izrada troškovnika. Kada klijent posjeti Dubrovnik obilaze lokacije, organizira se proba frizure i šminke, isprobava se meni, vina kako bi dobavljači dobili uvid u logistiku. Što se smještaja tiče većinom gosti sami bukiraju, ali u slučaju bogatog klijenata, on plaća hotelski smještaj. Upravo takvi klijenti imaju i dosta neobične zahtjeve.
– Najbizarniji je bio onaj da se zakupi Stradun za vjenčanje jednog Indijca, koji živi u Dubaiju. Najteže od svega mi je bilo, njemu kao biznismenu, objasniti kako Dubrovnik tu ne vidi poslovnu priliku. Kad je shvatio, bio je razočaran, ali impresioniran. Imali smo ideja da se mladenka na vjenčanje na tvrđavu spušta helikopterom, ali smo odustali, ne bi vjerovali – zbog frizure, a jednom smo nadograđivali lokaciju, kako bi stvorili dodatnih 100 ‘kvadrata’ i napravili kubanski klub za privatni event. Pedesetak ljudi radilo je samo na tom nošenja i pripreme, plus stotinjak na samom eventu – prisjeća se Ines.
Tu naravno nije kraj priče jer pažnja se poklanja i hrani. Naravno da će na meniju bogatih sigurno biti svih vrsta ribe, morskih plodova, jastoga i slično, no ima i onih klijenata koji će se pobrinuti i za zdravstveno stanje gostiju pa je tako na petodnevnom vjenčanju na Mallorci svako jutro gostima dolazila medicinska sestra, koja im je davala koktel infuzije i elektrolita kako bi u 15 minuta prebrodili mamurluk i nastavili sa slavljem.
NA LUKSUZNOM VJENČANJU ZA GLAVNO JELO TRAŽIO HAMBURGER I POMFRIT
Mobiteli su na većini takvih vjenčanja zabranjeni, ali samo iz razloga kako bi klijenti i gosti dobili privatnost jer to je ono što im nedostaje. Da, njima je to luksuz iako je luksuz relativan pojam. U današnje vrijeme zahtjeva se organska hrana, meso i povrće s domaćih malih farmi, koje je u toj količini ponekad teško nabaviti. Upravo ona hrana, koja je nama još koliko toliko dostupna i još je dobar dio populacije može priuštiti. Zato nekada ne treba pretjerivati. Dovoljno je imati nešto autohtono poput vrhunskih vina, personaliziranog dara, koji će se davati gostima jer nisu luksuz samo škampi i jastozi.
– Super bogati klijent na svojoj je svadbenoj večeri imao hamburger i pomfrit od lokalnih namirnica i to mu je bio jedini zahtjev. Sad mi recite tko je ovdje lud? – smije se Ines


PROBLEME OKO ORGANIZACIJE STVARAJU HORDE TURISTA
Iako je većina svjetskih zvijezda posjetila Dubrovnik, problem u organizaciji rade nesnošljive gužve turista s kruzera ili onih na jednodnevnom izletu. Klijenti mahom žele biti u Gradu ili oko Grada, a razlika između domaćih i turista je jednostavna – prosječna potrošnja. Izazov je također i manjak lokacija jer svako malo neka se skine s popisa onih za vjenčanja. Jedna od njih je magična i savršena vila Sheherezada. Tu je bio i Vrt palmi za višu srednju klasu, a upravo su oni većinom klijenti tvrtki za organizaciju vjenčanja. Razlog je bila poslovna politika tvrtki kojoj je smještaj primarni izvor prihoda te stalne pritužbe gostiju, koji plaćaju sobu nekoliko stotina eura, a svaku večer do ponoći imaju slavlje u blizini. Destinacije poput Las Vegasa, Monaca, Maldiva odavno su se profilirali kao mjesta za vjenčanja, no Hrvatska i u ovoj industriji, malo kasni.
S 43 GODINE JE UPISALA MAGISTERIJ
– U posljednjih nekoliko godina sa celebrity vjenčanjima porasla je svijest o tome koliko je to atraktivno tržište, ali nema interesa ni od Grada niti od Turističke zajednice da se na tome poradi na drugim razinanama ili da se priča uključi u dubrovačke strategije i marketinške materijale. Nadam se da ćemo doći do toga i biti jedinstveniji od drugih jer Dubrovnik to zaslužuje – smatra Ines. No svega ovoga ipak ne bi bilo bez supruga Marina s kojim ima dvojicu sinova, Luku Petra i Maksa.
– Oni su mi najveća podrška. Volim što gledaju da se radom postiže uspjeh i profit, volim što gledaju da im je majka s 43 godine upisala magisterij i volim da uče o životu kroz real life primjer svojih roditelja. Na to sam najviše ponosna i oni su mi, umjesto izlike da nešto ne mogu, upravo suprotno – motivacija da sve mogu. U zimskim mjesecima, kad je posao manje zahtjevan, provodim s njima svo vrijeme ovog svijeta, putujemo, izlazimo, kuhamo… Obitelj je u mom životu doista svetinja i razlog svega što radim – ističe ova uspješna poslovna žena čija agencija zapošljava četvero ljudi, a tijekom sezone ima i hrpu honoraraca u ispomoći. U prosjeku ima 30 klijenata, a kako bi uspjela, ovaj biznis nije joj bio hobi nego full time posao.
U INOZEMSTVU JE OVAJ POSAO PROFESIJA
– Može se od toga živjeti ako se u tome posvetite, a posao je sve samo ne lak i zabavan kako se zna činiti na društvenim mrežama i filmovima. Putujemo na međunarodne kongrese na kojima upoznajemo planere sa svih strana svijeta, koji nam dokazuju upravo ovo što sam rekla. Najveća razlika je što se vani ta profesija smatra profesijom i ulaže se u taj segment od strane institucija, turističkih zajednica i gradova. Kod nas nismo još došli do toga došli, što ne znači da nećemo – zaključila je Ines.