Black Friday i Cyber Monday danas su gotovo sinonimi za predblagdansko šoping ludilo. Ogromni popusti, blještavi slogani i obećanja o jedinstvenim ponudama bombardiraju sa svih strana. No iza privlačne fasade pitamo se koliko je sve to autentično i etično? Jesu li ovi dani samo uvod u sezonu kupovine? Vrte li se blagdani samo oko shoppinga ili su vješta prodajna taktika, koja koristi naše emocije i navike kako bi potaknuli na potrošnju?

Aka želiš zadovoljiti kupca, prodaja ne smije počivati na manipulaciji sniženjima (Foto: Envato Elements)
AUTENTIČNOST, KVALITETA I POŠTOVANJE

Stručnjak za moralnu i etičnu prodaju te prodajnu komunikaciju, Ante Mihaljević, ističe da dobra prodaja ne počiva na manipulaciji, već razumijevanju potreba i želja kupaca.
– Kada vidimo natpise koji obećavaju ‘jedinstvenu priliku’ ili ‘neponovljivi popust’, postavlja se pitanje je li to uistinu ponuda koja odgovara potrebama kupca ili je jeftin trik kako bi se stvorio osjećaj hitnosti? Ako sniženje služi kao uvertira u pravu vrijednost i ako prodavatelj brine o zadovoljstvu kupca, tada takva ponuda ima smisla. Međutim, kada su popusti tu samo da privuku pažnju i bez jasne etičke pozadine, riskiramo urušavanje povjerenja kupca u brend – kaže Mihaljević.

Na sniženjima ponekad zna doći i do rasprave oko komada odjeće (Foto: Envato Elements)
POPUSTI SU PRECIJENJENI I ČAK LAŽNI

Mnogi ljudi posežu za kupovinom na Black Friday iz uvjerenja da će uštedjeti na darovima za Božić, ali statistike pokazuju da su popusti precijenjeni ili čak lažni. Nije rijetkost da trgovci podignu cijene nekoliko tjedana prije sniženja, kako bi ih zatim smanjili na staru vrijednost za Black Friday. Takvi postupci nisu samo neetični, već dugoročno štete brendu jer kupci lako prepoznaju takve taktike.

KUPCU SE NE PRISTUPA KAO ‘PLIJENU’

Klijenti će prepoznati vrijednost kada osjete da im prodavatelj pristupa s poštovanjem jer inače se osjećaju kao plijen. Prodajne taktike koje Ante preporučuje počivaju na transparentnosti i etičnosti. Umjesto sezonskih popusta, koji stvaraju lažni osjećaj uštede, zašto ne kreirati vrijednost kroz kvalitetnu uslugu, jasno komunicirati prednosti proizvoda i raditi na izgradnji povjerenja s kupcem?
Jedna od najmoćnijih taktika u prodaji je ona koja ne koristi sniženja kao glavni alat. Kada prodavači razumiju pravu vrijednost svog proizvoda i komuniciraju tu vrijednost, nema potrebe za sezonskim mamcima. Naravno, postoje situacije u kojima popust ima smisla – kada je to iskren potez za vjerne kupce ili postoji višak robe. Ali ako popusti postanu pravilo, to znači nesigurnost u vlastitu ponudu.

Na kraju se pirate jesu li vam baš sve ove stvari bile potrebne? (Foto: Envato Elements)
POPUSTI JESU MOŽDA ‘DOBAR DEAL’, ALI DUGOROČNO NIJE DOBRO

Danas živimo u svijetu u kojem su skoro svi postali prodavači i kupci, zato je važno graditi prodajnu strategiju, koja izdvaja od mase. Potrošači traže više od proizvoda ili usluge – žele iskustvo, priču i osjećaj da su donijeli pametnu odluku.

– Potičem klijente da rade na komunikaciji, postavljaju pitanja i grade odnose, koji će trajati i nakon što sniženje završi. Osobno, cijena mi nije presudna; tražim kvalitetu, iskustvo i vrijednost. S druge strane, kao prodavač, želim da kupci osjete istu vrijednost. Zato rijetko koristim sezonske popuste kao taktiku jer vjerujem da moj rad ima trajnu vrijednost – klijentima nudim kvalitetu bez obzira na sezonu ili trendove. Prodaja kao i interakcija treba biti utemeljena na povjerenju, a ne na manipulaciji – ističe stručnjak.

PRODAJA MORA BITI ETIČNA I MORALNA

Na kraju, Mihaljević naglašava kako Black Friday i Cyber Monday možda jesu trenutak kada želimo zgrabiti ‘deal’, ali dugoročna prodaja temelji se na autentičnosti, kvaliteti i poštovanju. Sniženja će doći i proći, ali povjerenje koje gradimo ostaje.